Sustainable Development of Nature and Society in the Context of a Systems Transdisciplinary Paradigm

Theatlas 201913 июля 2022 года Transdisciplinary Journal of Engineering & Science (TJES) of the Academy of Transdisciplinary Learning & Advanced Studies (ATLAS). USA опубликовал статью сотрудников Института трансдисциплинарных технологий Владимира Мокия и Татьяны Лукьяновой Sustainable Development of Nature and Society in the Context of a Systems Transdisciplinary Paradigm [Устойчивое развитие природы и общества в контексте системной трансдисциплинарной парадигмы].

Аннотация: В данной статье предпринята попытка обосновать возможность планирования, прогнозирования и управления устойчивым развитием современного общества. Дисциплинарные подходы оказались неэффективными в решении сложной проблемы устойчивого развития. В результате устойчивое развитие оказалось группой концепций, отражающих идею, которую можно сформулировать в общих чертах. Поэтому важно показать возможность решения этой проблемы с использованием специального научного подхода, обладающего необходимыми теоретическими и практическими возможностями.

Для достижения цели статьи был применен системный трансдисциплинарный подход. Результаты исследования позволяют говорить об открытии “окна возможностей” (2023-2030). Эти возможности позволят лидерам государств и государственных союзов перейти к планированию, прогнозированию и управлению устойчивым развитием на основе научного подхода. Предлагается отказаться от экспертного подхода к решению сложных проблем, основанного на интуиции и дальновидности дисциплинарных специалистов. Вместо экспертного подхода предлагается использовать системный трансдисциплинарный подход, основанный на методологии научной дисциплины - системной трансдисциплинарности. В этом случае специалисты по системной трансдисциплинарности (универсалы) усилят узкодисциплинарных специалистов в командах, занимающихся решением высокопороговых проблем.

ABSTRACT: This paper attempts to substantiate the possibility of planning, forecasting, and managing the sustainable development of modern society. Disciplinary approaches have proven ineffective in addressing the complex issue of sustainable development. As a result, sustainable development turned out to be a group of concepts that reflect an idea that can be formulated in general terms. Therefore, it is important to show the possibility of solving this problem using a special scientific approach that has the necessary theoretical and practical capabilities. To achieve the goal of the article, a systems transdisciplinary approach was applied. The results of the study allow us to talk about the opening of a “window of opportunity” (2023-2030). These opportunities will allow the leaders of states and state unions to move on to planning, forecasting, and managing sustainable development based on a scientific approach. It is proposed to abandon the expert approach to solving complex problems, based on the intuition and foresight of disciplinary specialists. Instead of an expert approach, it is proposed to use a systems transdisciplinary approach based on the methodology of a scientific discipline - systems transdisciplinarity. In this case, specialists in systems transdisciplinarity (generalists) will strengthen narrow disciplinary specialists in teams involved in solving high-threshold problems.

Keywords: Sustainability, sustainable development, resilience, systems transdisciplinarity, systems thinking.

Ссылка для цитирования: Mokiy, V.S., & Lukyanova, T.A. (2022). Sustainable development of nature and society in the context of a systems transdisciplinary paradigm. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 13, Special Issue on Complex Resilience and Sustainability. Transdisciplinary Perspectives, In G. del Cerro Santamaría (Ed.), 15-35. https://doi.org/10.22545/2022/00192

Дата последнего обновления информации на портале

cal   19.11.2024

 

Translator

Полезные ссылки

bsss

isss

atlas

 a

 ciret

 americ

systeconim

mgsi

Яндекс.Метрика
Рейтинг@Mail.ru

Все права защищены, Copyright © 2007-2023 
© Русская школа трансдисциплинарности, © АНО Институт трансдисциплинарных технологий 
При перепечатке или использовании материалов, ссылка на сайт обязательна
Сайт создан компанией Wibe-Web